فهرست دیپلماتیک کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس

فهرست: دیپلماتیک کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

حمید نعمت الله سه سال بعد از فیلم نامتعارف آرایش غلیظ که در وقت اکران با تصویر العمل هایی ضد و نقیضی روبرو شده است بود، این بار در آخرین ساخته ی خود باعشق ای ل

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

نگاهی به فیلم رگ خواب / از گلوی من دستاتو بردار!

عبارات مهم : تصویر

حمید نعمت الله سه سال بعد از فیلم نامتعارف آرایش غلیظ که در وقت اکران با تصویر العمل هایی ضد و نقیضی روبرو شده است بود، این بار در آخرین ساخته ی خود باعشق ای لطیف را روی پرده به تصویر کشیده هست. «رگ خواب» در جشنواره ی سی و ششم با استقبال خوبی از طرف منتقدان و مخاطبان روبرو شد و لیلا حاتمی توانست جایزه ی عالی ترین بازیگر زن را جهت بازی درخشانش که منتقدان و موافقان فیلم یک صدا بر روی آن توافق داشتند، دریافت کند. در ادامه نگاهی می کنیم به چهارمین تجربه ی سینمایی حمید نعمت الله که فیلم هایش همواره تصویر العمل مخاطبان را به دنبال داشته است.

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

حمید نعمت الله به نسبت سال های حضور در سینما، کارگردان کم کاری محسوب می شود. او با نخستین فیلمش بوتیک نام خود را بر سر زبان ها انداخت و توانست خود را به عنوان کارگردانی کاربلد و کسی که با درد مردم بیگانه نیست -انگار حتی بهتر از آنها دردهایشان را می شناسد- تثبیت کند.

جسارت او به عنوان یک فیلم اولی در بیان معضلات جامعه ی آن روز، توجه منتقدان و مردم را جلب کرد و بوتیک به سرعت تبدیل به فیلمی کالت شد. بی پولی، آرایش غلیظ و سریال اوضاع سفید نتیجه ی حضور و فعالیت نعمت الله در این سال هاست. او این بار دوباره با فیلمی متفاوت بازگشته هست. «رگ خواب» ادامه ی منطقی بوتیک و بی پولی است و بازگشت پخته تر حمید نعمت الله به سینمایی که از او سراغ داریم.

حمید نعمت الله سه سال بعد از فیلم نامتعارف آرایش غلیظ که در وقت اکران با تصویر العمل هایی ضد و نقیضی روبرو شده است بود، این بار در آخرین ساخته ی خود باعشق ای ل

فیلم با تک گویی های زنی به نام مینا شروع می شود که از حال و روزش جهت پدرش می گوید و مخاطب نیز به تدریج با او آشنا می شود. مینا به تازگی ازدواج ناموفقش را به آخر رسانده و به دنبال شغلی می گردد تا بتواند اوضاعش را سامان دهد.

او جهت مدت کوتاهی در یک رستوران مشغول به کار می شود ولی بعد از مدتی درمی یابد که این شغل به درد او نمی خورد. در این میان با مردی آشنا می شود که کم کم به او علاقه مند می شود. رابطه ای شروع می شود که برایش خوشایند هست. “چیزی داشت شروع میشد که ناشناخته بود، و هیجان انگیز”

مینا زنی خجالتی که انگار در ابرها سیر می کند و هنوز از خاک خوردن در کودکی عذاب وجدان دارد و با خواندن آگهی تورهای مسافرتی غرق خیال بافی می شود. کامران فرانسوی بلد هست، موسیقی می زند و برایش کار و جایی جهت زندگی پیدا می کند. بیش از حد خوب و مهربان است که واقعی باشد. انگار از دل آن آگهی های سفرهای خارجی درآمده که همچون رویایی جهت مینا ظاهر می شود. ” قابل اطمینان بود. زیباترین و برازنده ترین مردی که تا به حال دیده بودم”

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

فیلمنامه «رگ خواب» را یک زن به نگارش درآورده هست. بنابراین طبیعی است که او درک درستی از دنیای زنی داشته است که لحظات تلخ و شیرین زندگی اش بر روی پرده قابل لمس هست. زنی که بعد از جدایی دچار یک خلاء احساسی شدید شده است و به همین علت بدون اینکه کنترلی بر روی احساساتش داشته باشد با کامران مواجه می شود. “کاش بهش میگفتم دنیا در بود و نبودش چقدر تفاوت میکنه” «رگ خواب» اثری بسیار تاثیرگذار و دردناک در بیان زندگی زنی است که بعد از شکستی بزرگ در مسیر بازیابی خود قرار می گیرد.

حمید نعمت الله سه سال بعد از فیلم نامتعارف آرایش غلیظ که در وقت اکران با تصویر العمل هایی ضد و نقیضی روبرو شده است بود، این بار در آخرین ساخته ی خود باعشق ای ل

کارگردان قهرمانش را در مسیری قرار می دهد که لحظه لحظه ی ویرانی مینا را با مخاطب شریک می شود. اعتماد و امیدی که به یاس تبدیل می شود و در تمام این لحظات تلاش می کند تا مخاطب را نیز همچون مینا به ورطه ی سقوط بکشاند. راجع به عشقی یک طرفه که همزمان هولناک و احترام برانگیز است و آخر محتوم آن تباهی.

ماجرای سقوطی تا مرز نابودی که منجر به یک پوست اندازی بزرگ می شود. مینا زحمت می کشد و دلش می خواهد که زحمت بکشد. انگار آدمی باید زحمت بکشد تا از بعد ویرانی وجود خود، امیدی جرقه بزند.

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

«رگ خواب» بسیار مستعد بد فهمیده شدن هست. مخالفانش شکست مینا را ناشی از بلاهت و سادگی او می پندارند و معتقدند که هیچ زنی انقدر ساده خود را نمی بازد. ویرانی مینا نه از روی سادگی بلکه از اعتماد بیش از حد او به علاقه و کامران بود. عده ای نیز انگ فمینیستی بودن به فیلم می زنند و عنوان «زنانه» را به فیلم اطلاق می کنند.

در حالی که «رگ خواب» به طور خاص مربوط به احساسات خانمانه نیست بلکه به ذات انسان و تنهایی او می پردازد. درد و غم ناشی از تنهایی که هر انسانی یک روزی آن را تجربه کرده است و بعد از آن تلاش کرده است تا دوباره از نو شروع کند و روح و جسمش را بار دیگر زنده کند.

شاید بتوان گفت حمید نعمت الله جهت نخستین بار در سینمای کشور عزیزمان ایران توانسته شمایل چنین زنی را ترسیم کند که کمتر فیلمسازی تا به حال توانسته به آن نزدیک شود. نمونه ی کمی را می توان در سینمای کشور عزیزمان ایران مثال زد که این چنین به عالم درونی یک زن نزدیک شود ولی دچار ترحم یا تعصبات فمینیستی نشود.

مخاطب هم علاقه و خوشی مینا را باور می کند و هم جنون و آوارگی اش را. تصویر زنی بی خانمان و ناخوش که در اتوبان های پایتخت کشور عزیزمان ایران سرگردان هست. «رگ خواب» به خوبی بی پرده بودن علاقه را به تصویر کشیده هست. علاقه و ویرانی توامان آن را. صراحت آن را همچون سیلی محکمی بر صورت مخاطب می خواباند.

«رگ خواب» دو نیمه هست. نیمه ی اول داستان علاقه مند شدن مینا به کامران و در نهایت شکل گیری یک باعشق جالب میان آن دو است که طراوت خاصی به فیلم بخشیده هست. ولی در نیمه ی دوم ملودرام مهم شروع می شود. داستان اضمحلال مینا که مخاطب را با خود به نابودی می کشاند. سکانس درخشان گشت زنی شبانه مینا با بازی حیرت انگیز لیلا حاتمی و صدای جادویی همایون شجریان یک تجربه ی عاطفی توامان بسیار تلخ ولی لذت بخش جهت مخاطب خواهد بود.

یکی از نکات مثبت فیلم که به باورپذیری هر چه زیاد آن کمک کرده، بازی های بازیگرانش هست. بازی حیرت انگیز لیلا حاتمی در نقش مینا را می توان از جمله عالی ترین و درخشان ترین نمونه های بازیگری در دهه اخیر دانست.

اجرای ظرافت ها و پیچیدگی های نقشی که مانند تیغ دولبه خطرناک هست، جهت هر بازیگری ریسک بزرگی محسوب می شود. او به آسانی می توانست متهم به تکرار نقش های قبلی شود ولی با درک درستی که از نقش خود داشته، حتی مخالفانش را نیز به تحسین وا داشته است.

تماشای اوج و فرودهای حسی لیلا حاتمی بسیار دل نشین هست. کوروش تهامی نیز اگرچه زیر سایه لیلا حاتمی قرار می گیرد، ولی بدون شک عالی ترین نقش آفرینی خود را در تمام سال های حضورش در سینما انجام داده است و دور ماندن آن از چشم داوران جشنواره، یکی دیگر از شگفتی های جشنواره گذشته بود.

از منظر کارگردانی هم می توان فیلم را قدمی رو به جلو جهت نعمت الله دانست. توجه خاص به جزئیات، نحوه بازی گرفتن از بازیگران و شیوه بهره گیری از رنگ و نور و صدا مواردی هستند که می توان آنها را ستایش کرد. ولی نقطه ضعف فیلم را شاید بتوان آخر بندی عجولانه آن دانست.

«رگ خواب» جهت مخاطبانش واقعی و ملموس هست. فیلم به قدری اتفاقات دردناک زندگی روزانه انسان را به خوبی به تصویر کشیده که از فرط آشنا بودن موقعیت ها و همخوانی که با تجربه زیسته مخاطب دارد، تلخی این حقیقت را دو چندان می کند. فیلمی لطیف و باعشق راجع به درد بی درمان تنهایی که همه ی ما با آن سر و کار داریم.

جمله های داخل گیومه از دیالوگ های فیلم گزینش شده است است.

سینما گیمفا

واژه های کلیدی: تصویر | زندگی | مخاطب | لیلا حاتمی | اخبار فرهنگی و هنری

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

از گلوی من دستاتو بردار! ، نگاهی به فیلم رگ خواب

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs